Paswoordbeheer

Op de werkvloer is een efficiënt paswoordbeheer enorm belangrijk. Een digitale wachtwoordmanager en wachtwoordkluis bieden jou en jouw bedrijf de oplossing.

Hoe beheer je efficiënt al je paswoorden?

Wachtwoorden. Ze moeten lang genoeg zijn, liefst een hoofdletter, kleine letter, cijfer en speciaal teken bevatten en best voor iedere website of account anders zijn. Hoe moelijker, hoe beter. Idealiter wijzig je ze ook om de zo veel tijd. Maar hoe onthoud je dat allemaal en wat doe je op de werkvloer, waar je ene collega het wachtwoord van webshop X heeft en je andere collega dat van website Y? Een efficiënt paswoordbeheer biedt jou en je bedrijf de oplossing.

Wat was het wachtwoord van die webshop weer?

Stel, je moet dezelfde bestelling aan kantoorartikelen plaatsen als die van drie maanden geleden. Maar de collega die instond voor die bestelling, is ondertussen in een ander bedrijf aan de slag. Niemand anders heeft de juiste inloggegevens. Wat nu?

Wij hebben goed nieuws voor je. Met een doordacht paswoordbeheer heb je zo’n problemen nooit meer. Een digitale wachtwoordmanager bewaart en inventariseert alle wachtwoorden en inloggegevens voor jou in een ‘wachtwoordkluis’ en creëert zelf ook complexe paswoorden. Op eender welk moment haal je het wachtwoord dat je nodig hebt uit de kluis, laat je de wachtwoordmanager inloggen of bezoek je een website vanuit deze tool. De IT-verantwoordelijke van het bedrijf kan dan de nodige paswoorden aan de juiste medewerkers toekennen. Zo hoef je nooit meer de collega te zoeken die ooit de login voor die bepaalde webshop heeft aangemaakt. De wachtwoordmanager vult vaak zelfs automatisch de nodige gegevens voor jou in. Gratis versies van deze tool werken vaak met individuele accounts. Betalende pakketten kan je delen met heel het team.

Een gedeelde wachtwoordkluis

Het bewustzijn en de buzz over een efficiënt paswoordbeheer op de werkvloer neemt alsmaar toe. Er zijn echter nog maar weinig bedrijven die uitgebreide, geïntegreerde betalende oplossingen hebben, beheerd door hun IT-afdeling of een extern IT-bedrijf.

Toch werkt een gedeelde wachtwoordkluis een pak doeltreffender dan al dat over en weer gemail op zoek naar de juiste gegevens. Door het komen en gaan van personeel dreigen zonder kluis heel wat wachtwoorden verloren te gaan. Een efficiënt en gedeeld paswoordbeheer zorgt daarenboven voor een veiligere IT-omgeving. Vele werknemers kiezen nu voor al hun accounts hetzelfde – vaak te simpele – wachtwoord, omdat ze meerdere complexe wachtwoorden niet kunnen onthouden. Voor een wachtwoordkluis hoef je voortaan nog slechts één wachtwoord te onthouden: de versleutelde wachtwoordzin om de kluis open te krijgen. Dat maakt het gemakkelijker om afzonderlijke, complexe en veranderende wachtwoorden voor je andere accounts aan te maken en vergemakkelijkt tweestapsverificatie. Bekende wachtwoordkluizen zijn: Keepass, PassBox en LastPass.

In de cloud of op lokale servers

Oplossingen voor een efficiënt paswoordbeheer zijn op twee verschillende niveaus mogelijk. Je kan voor een cloudoplossing gaan, waarbij de wachtwoordkluis met een wachtwoordzin versleuteld wordt. Zolang die zin niet (juist) wordt ingegeven, blijft de kluis vergrendeld en kan niemand erin. De andere optie is een lokale oplossing: Je bewaart de wachtwoorden op lokale servers zodat de data binnen je eigen netwerk blijft. Op deze manier blijft alle gevoelige data goed afgeschermd van de buitenwereld. Contacteer ons om te bekijken welke optie voor jou het beste is.

Lees ook onze andere blogs

Lisez aussi nos autres blogs

Windows 11

Windows 11

De nieuwste functies van Windows 11 Microsoft heeft voor het eerst in tijden een grote update van zijn besturingssysteem gelanceerd, namelijk Windows 11. Er zijn heel wat esthetische veranderingen doorgevoerd en je ontdekt tal van nieuwe functies die je productiviteit...

Flexibele werkplek

Flexibele werkplek

Zo richt je een flexibele werkdesk efficiënt in Vroeger had iedereen gewoon zijn eigen werkplek met desktop op kantoor, maar de laatste jaren krijgen steeds meer werknemers een laptop om flexibel te kunnen werken, ook vanuit hun home office. Hebben jouw medewerkers al...

WiFi

WiFi

Goede wifi, niet zo simpel als het lijkt Online meetings die haperen, mails die niet binnenkomen, downloads die afbreken… Niets zorgt op kantoor of in onze home office voor meer frustratie dan een slechte wifi-verbinding. Vlug een antenne bijplaatsen dan? Jammer...